Calogero Macaluso

Shorties:

spontaan entertainment

AUDIO & VIDEO

2022 was het lanceringsjaar van VTM GO Shorties: exclusieve midform-videocontent. Met 21 miljoen views meteen een schot in de roos. Sterke content en maximaal kijkcomfort drijven het succes van het videoplatform VTM GO, vertellen Calogero Macaluso en Mohamed Ouaamari.

Waarom mochten Shorties niet ontbreken op VTM GO?

Calogero Macaluso: “Online kijkers hebben een grotere nood aan spontaan entertainment. Onze Shorties spelen perfect in op die behoefte aan spontaniteit én passen bij het DNA van VTM.”

Mohamed Ouaamari: “Onze Shorties bevinden zich tussen shortform (TikTok-video’s en Instagram Reels met een korte duurtijd) en longform (lineaire tv-programma’s). Waar een tv-programma de tijd heeft om op te bouwen, moet het verhaal bij midform in tien minuten verteld worden. Shorties zijn sneller, maar ze bevatten ook cliffhangers die je zin geven om te bingen. Tien of honderd minuten kijken, op je smart­phone, laptop, tablet of tv? De kijker kiest!”

“We dagen programmamakers ook uit om creatief aan de slag te gaan met Shorties. Hoe kunnen zij, naast hun hoofdverhaal op televisie, spannende aanvullende deelverhalen vertellen op ons platform? Zo hebben we bijvoorbeeld The Voice Comeback Stage waarin Laura Tesoro als vijfde coach afvallers van The Voice een tweede kans geeft op VTM GO. De kandidaten kunnen zo later opnieuw in de liveshows opduiken. Door aanwezig te zijn op verschillende kanalen (lineaire televisie, VTM GO en sociale media) versterken we het FOMO-gevoel van de kijker. Fear Of Missing Out, oftewel de angst om iets te missen.”

“Shorties zorgen voor een extra reden om

VTM GO te bezoeken”

Welke doelgroep bereiken deze Shorties? Mohamed Ouaamari: “Met afgeleiden van tv-successen bereiken we een brede doelgroep: VTM-kijkers van 7 tot 77 jaar die méér willen van hun favoriete programma’s. Onze standalones draaien nog meer om spontaniteit. Neem Security Checkers. Arno en Gerben zijn geen professionele presentatoren, maar ondergaan het avontuur. Beelden worden vaak met smartphones en GoPro gefilmd. Die aparte aanpak en het inzetten van influencers spreekt vooral een jong publiek aan.”

Calogero Macaluso: “Shorties zorgen voor een extra reden om VTM GO te bezoeken. En het zijn niet alleen jongeren die frequent op VTM GO zitten. Ook de andere leden van het gezin vinden steeds beter de weg dankzij onze aanwezigheid op het ‘grote scherm’, via smart-tv’s en settopboxen van Telenet, Orange en Proximus. In 2022 hebben we de kaap van 200 miljoen views overschreden: een groei van 13 procent. VTM GO heeft 2,7 miljoen unieke accounts, goed voor een penetratie van 85 procent bij de Vlaamse streamers, en een maandelijks bereik van meer dan 850.000 accounts. Streamen op VTM GO is mainstream geworden.”

De populaire Shortie Drop Off had nogal wat voeten in de aarde voor de makers. Een creatief én gedurfd format dat vaak op hoog tempo geproduceerd moest worden. Hoe hebben zij dit ervaren? En wat hebben zij allemaal voor elkaar gekregen zónder dat wij dat als kijker door hebben?

Wat heeft 2023 allemaal in petto?

Calogero Macaluso: “VTM GO is met een marktaandeel van 52 procent groter dan VRT MAX en GoPlay samen. Die positie willen we vasthouden, door te blijven focussen op exclusieve content en meer kijkcomfort. Op beide vlakken staat er heel wat op stapel: stay tuned! Voor adverteerders biedt VTM GO mooie kansen om hun doelgroepen gerichte reclameboodschappen voor te schotelen. Vandaag zorgen advertenties op VTM GO voor 10 procent van de totale tv-advertentie-inkomsten. Een mooi resultaat, als je dat vergelijkt met gelijkaardige Europese spelers. Niet alleen lokaal zijn we voorloper, ook internationaal geeft VTM GO de toon aan.”