AUDIO & VIDEO

JEZ!

Weg met de clichés over jongeren

DPG Media zette zich met Rode Neuzen Dag zes jaar lang in om jongeren met mentale problemen te ondersteunen. De laatste editie werd succesvol afgesloten door een bedrag van ruim 3 miljoen euro op te halen. De opvolger van dit programma is JEZ!, een gloednieuw collectief van DPG Media dat alle jongeren in Vlaanderen een stem en een gezicht wil geven.

Lui, verslaafd aan hun mobiele telefoon: Cédric Galle (19) kent de clichés die over de huidige generatie de ronde doen. “Maar niets is minder waar”, zegt de JEZ!-jongere van het eerste uur. “Wij groeien op in een andere tijd: in een digitale wereld waarin we dagelijks met nieuwe technologieën in aanraking komen. Daar kunnen we ook slim en creatief gebruik van maken om thema’s als duurzaamheid en ongelijkheid aan te pakken.”

JEZ! laat zich zien door thema’s waar jongeren wakker van liggen op de kaart te zetten en door activiteiten te organiseren waar jongeren kunnen samenkomen. DPG Media, VTM, Qmusic, HLN en Belfius hebben hun schouders onder JEZ! gezet, omdat zij geloven in gemotiveerde, geëngageerde en goed ondersteunde jongeren. Het versterken van een nieuwe generatie is de maatschappelijke missie van DPG Media, want het is uiteindelijk aan hen om de toekomst vorm te geven.

Jong En Zot!

Als jongerencollectief komt JEZ! (de afkorting staat voor Jong En Zot!) op voor alle jongeren in Vlaanderen en Brussel. In korte tijd hebben tweehonderd jongerenorganisaties zich achter JEZ! geschaard. Ook organiseert het collectief samen met VTM, Qmusic en HLN de grootste goededoelenactie voor jongeren ooit en haalt het geld op voor organisaties in Vlaanderen en Brussel die zich inzetten voor jongeren.

www.jezofficial.be

Eigen content

“Met JEZ! duiken we de leefwereld van jongeren in”, zegt Jessica Bohez (22), een van de jonge creatieven die regelmatig voor JEZ! op pad gaat. “We gaan op zoek naar jongeren met bijzondere talenten en naar hun mening. JEZ! is een van de weinige plekken waar jongeren gehoord en gezien worden, waar we mee aan de knoppen van de redactie mogen zitten en waar we zelf de content mogen maken.”

Alle jongeren zijn welkom om zich aan te sluiten bij JEZ! en kunnen zich laten horen door de sociale media te volgen, naar evenementen te komen of door content te maken. Soms in cocreatie met VTM, Qmusic en HLN. Vaak worden er exclusieve video’s, foto’s en blogs gemaakt op de sociale kanalen van JEZ!, zoals het @Jezofficial.be-Instagramkanaal.