Nieuwsmedia

Digital only.

Pernille Holbøll

(41), hoofd­redacteur B.T.

B.T. focust zich volledig op mobiel

Niet digital first maar digital only: dat is de nieuwe missie van het Deense tabloid B.T., eigendom van DPG Media. Na een roemruchte geschiedenis van meer dan honderd jaar nam de krant op 31 december 2022 afscheid van papier. Hoofdredacteur Pernille Holbøll over de opmerkelijke stap om zich alleen nog te richten op mobiele bezoekers.

Pernille Holbøll begon in mei 2022 als nieuwe hoofdredacteur van B.T. Geen geringe opgave. “Het is een opwindende klus om de essentie van een krant met zo’n lange geschiedenis als B.T. te behouden in een 100 procent digitale versie”, zegt Holbøll, die het in 1916 opgerichte B.T. beschrijft als een modern tabloid, dat focust op nieuws, sport en entertainment. De signatuur is liberaal, net als het overkoepelende Berlingske Media.

De overstap naar volledig digitaal kwam niet als een verrassing. De laatste jaren verscheen B.T. alleen in het weekend als betaalde krant en doordeweeks als gratis ov-krant. Waar de printoplage sinds de jaren 90 daalde, bleef de website bt.dk maar groeien. Met 550 miljoen paginaweergaves per maand is B.T. een van de grootste digitale spelers in Denemarken.

Digitale toekomst

Holbøll gelooft dan ook in een digitale toekomst. Daarvoor is nu wel nodig dat B.T. volledig gefinancierd wordt met online advertentie-inkomsten. “De vraag is hoe we onze digitale voorsprong omzetten in de hoogst mogelijke advertentieomzet. De markt is ook in Denemarken instabiel door de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie. De prijzen voor advertenties zijn flink gezakt.”

Voor voldoende inkomsten zijn veel sitebezoekers alleen niet voldoende. Vaak kiezen marketeers voor Google en Facebook, die veel weten over hun gebruikers. Daarmee kun je gericht adverteren. Holbøll wil dit gaan ondervangen door gebruikers te vragen een account aan te maken. In 2025 moet meer dan de helft van de bezoekers zijn ingelogd.

Om de beste nieuwssite van Denemarken te worden, wil Holbøll ook investeren in podcasts en video’s, die lezers bijpraten over nieuws, politiek of bekende misdaadzaken. Een van haar inspiratiebronnen is NU.nl, de Nederlandse collega-titel van DPG Media. “Hun presentatie is heel duidelijk, ze zitten bovenop het nieuws maar ze zijn ook goed in servicegerichte inhoud, zoals het weer of sport. Je kunt bij hen live ook goed sportwedstrijden volgen.”

Voor mobiele gebruikers

Opmerkelijk is ook dat B.T. zich alleen nog richt op mobiele gebruikers. Dat zie je meteen als je de website bt.dk op een computer opent: de opmaak is gemaakt voor mobiel. “We willen jongere lezers bereiken in de leeftijdsgroep 25-40 jaar. Die lezen het nieuws op hun mobiel. Dat betekent dat onze eindredacteuren en verslaggevers anders werken: kortere stukjes, kleinere paragrafen en duidelijke intro’s.”

Bij alle kranten waar Holbøll werkte, hoorde ze altijd dat ‘de krant’ het belangrijkste was, meer dan de website. Die mentaliteit kan de prullenbak in, meent ze. “Het aantal abonnees daalt, terwijl er meer potentiële lezers zijn dan ooit. Het is duidelijk dat we beter moeten presteren om jongere lezers te bereiken. Assertief zijn, de agenda bepalen en nieuwe verdienmodellen ontwikkelen.”

Dat probeert ze ook elke dag haar collega’s voor te houden. Niet meer aan de krant van morgen denken, maar aan de lezer van nu. “Onze deadline is nu continu en dat is nieuw terrein”, zegt Holbøll. “We lopen een paar jaar vooruit op andere media.”