AUDIO & VIDEO

"JOE IS

BELEVING"

Joe nestelde zich in 2022 in de top drie van best beluisterde radiostations in Vlaanderen. Ook werd de oversteek gemaakt naar Nederland met de introductie van de digitale zender Joe 70s & 80s. Hoe een radiomerk voor 40-plussers springlevend is.

Robin
Vissenaekens

(46), channel manager Joe

De gestage opmars van Joe begint uiteraard bij de basis van radio: de muziek. Joe draait hitmuziek in een uitgekiende verdeling: voor een derde uit de jaren 80, voor een derde uit de jaren 70 en 90, een snufje jaren 60 en voor een derde uit deze eeuw, inclusief de muziek van nu. Een mix die aanslaat bij het publiek.

“Wij draaien alle muziek die je een goed gevoel geeft”, zegt Robin Vissenaekens, ex-dj van Joe en sinds 2016 channel manager van het station dat in 2009 werd opgericht als Joe FM. “Open, positief, herkenbaar en melodieus. Alles wat het goed doet of heeft gedaan in de hitlijsten en past bij het gevoel van Joe.”

Joe All the way

Dat gevoel van Joe komt tot uiting in de vaste slogan ‘Joe All the way’. “Wij willen vooruitgaan. En niet half, maar helemaal. Radio maken voor mensen die zich nog altijd jong en fris voelen, ook al zijn ze de 40 inmiddels gepasseerd. Maar het leven stopt niet bij 40, nee, dan begint het pas! Daar spelen we ook op in bij de acties die we organiseren. Joe is meer dan een radiomerk alleen, het is een belevingsmerk geworden.”

Die aandacht voor beleving resulteerde afgelopen jaar in grote evenementen als de Joe Top 2000 Singalong Party, Joe Summer Island en Joe Christmas House. Ook was er de tweede editie van Pakje van je Hart, een hartverwarmende actie waarbij luisteraars kerstcadeaus doneren voor kinderen die het moeilijk hebben.

Veel zenders ingehaald

De luisteraars waarderen dat. “Toen we in 2016 begonnen met het ‘Joe All the way’-avontuur, was Joe vooral nog een tweede of derde zender: luisteraars begonnen eerst bij een ander station om dan pas op Joe af te stemmen voor het gevoel en de muziek van vroeger. Het lukt steeds beter om van Joe een eerste zender te maken waar mensen onmiddellijk naartoe komen. We hebben inmiddels veel zenders ingehaald die vroeger groter waren, zoals MNM, Radio 1 en Studio Brussel, en zijn dichter bij de collega’s van Qmusic gekomen.”

De voornaamste doelgroep van Joe is de cate­gorie tussen 35 en 54 jaar. Hierin was Joe bij de metingen van het CIM (Centrum voor Infor­matie over de Media) afgelopen jaar met Qmusic de grootste van Vlaanderen. Het marktaandeel in deze doelgroep groeide van 12,7 procent in 2020 en 13,6 procent in 2021 naar 16,2 procent in 2022. “Radio is altijd een zaak van lange adem. Wij komen van cijfers van ver onder 12 procent en groeien nog elk jaar verder door.”

250 minuten per dag

Wat de luisterduur per dag betreft is Joe bij de doelgroep de nummer 1. “De mensen luisteren het langst naar ons: gemiddeld bijna 250 minuten per dag.” Het algemene marktaandeel van Joe in de categorie 12+ lag in 2022 op 10,7 procent, waarmee Joe een vaste waarde is geworden in de top drie van Vlaanderen, achter Radio 2 en Qmusic.

Ook een schot in de roos zijn de digitale themazenders via DAB+ en internet: Joe 60s & 70s (inmiddels de best scorende DAB+-zender in Vlaanderen), Joe 80s & 90s, Joe Easy, Joe Lage Landen en Joe Top 2000. Stuk voor stuk zenders die passen bij het gevoel van Joe, aldus Vissenaekens. “Wij willen mensen een glimlach bezorgen.”