MAGAZINES

Hulp bij (leren) lezen

Zo’n 2,5 miljoen mensen in Nederland hebben moeite met lezen, schrijven en rekenen. Dat heeft een grote impact op hun dagelijks leven. DPG Media zet zich op verschillende manieren in voor iedereen die lezen lastig vindt of nog aan het leren is.

Donald Duck
Makkelijk Lezen

Een speciale Donald Duck-uitgave voor kinderen met dyslexie en alle andere kinderen die nog moeite hebben met lezen. Met ingang van dit jaar verschijnt deze vaker: vier keer in plaats van één keer per jaar. “Simpelweg omdat we het maatschappelijk belangrijk vinden om dit te doen”, aldus hoofdredacteur Ferdi Felderhof van Donald Duck.

NU.nl: begrijpelijker nieuws

Het nieuws is voor iedereen. Maar hoe zorg je ervoor dat alle lezers je teksten snappen, zonder ze het gevoel te geven dat ze als kleuters worden toegesproken? “Het goede nieuws: dat kan”,

zegt hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman van NU.nl. “Door vaker een punt te zetten waar een komma staat. Door beter te luisteren, waardoor we vragen beantwoorden die we zelf vergeten te stellen. Maar vooral door je af te vragen: hoe zou je dit vertellen aan je vrienden of familie?”

De begrijpelijkheid van NU.nl is hierdoor het afgelopen jaar met 6 procentpunt gestegen.

Libelle voor laaggeletterden

In samenwerking met Stichting Lezen en Schrijven maakte Libelle in oktober 2022 een speciale editie voor laaggeletterden met laagdrempelig woordgebruik, kortere zinnen en een strakkere vormgeving. De eindredacteuren leerden in een cursus hoe je teksten ‘hertaalt’ naar een lager taalniveau en de inhoud werd samengesteld in overleg met een groep voormalig laaggeletterden. Deze Libelle verscheen in een oplage van 100.000 exemplaren.

Partnerschap met

Kinderboekenweek

DPG Media heeft een strategisch partnerschap gesloten met Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek), de organisatie achter de jaarlijkse Kinderboekenweek en Kinderjury. Een gezamenlijke missie om ervoor te zorgen dat meer kinderen gaan lezen én met meer plezier. Erik Roddenhof, CEO van DPG Media: “Met deze samenwerking willen we kinderen aan het lezen en ouders en grootouders aan het voorlezen krijgen. Onze mediatitels kunnen daar enorm bij helpen.”