AUDIO & VIDEO

RTL BELGIË:

entertainen, informeren en verbinden

RTL België is sinds maart 2022 voor 50 procent onderdeel van DPG Media en telt onder meer drie tv-zenders en twee radiozenders. Guillaume Collard, de nieuwe CEO van RTL België, is glashelder: door te investeren in lokale content en sterke merken en door de digitalisering van media te versnellen wil hij op alle fronten marktleider worden. Of dit niet heel ambitieus is? “Ik ben een realist maar vooral een optimist.”

Als kleine jongen droomde Guillaume Collard (38) er nog niet van om CEO te worden van een mediabedrijf in Franstalig België. “Profvoetballer, dat wilde ik heel graag worden”, zo herinnert hij zich. Helaas was hij niet goed genoeg, zegt hij zelf. “Ik heb nooit mijn carrièreplan uitgetekend. Mijn advies is dat je moet doen wat je graag doet. Als ik geen plezier meer heb in mijn job, dan vertrek ik.”

Wat zeker vandaag nog niet geval is. Integendeel, op het bureau van Collard ligt een driejarenplan waar hij ontzettend veel zin in heeft. “Ik ben ervan overtuigd dat we samen met DPG Media en Rossel (die elk 50 procent aandeelhouder zijn) een nieuw, straf toekomstverhaal aan het schrijven zijn.”

Ambities in drievoud

Collard heeft iets met het cijfer drie. Het driejarenplan van RTL België vat zich samen in drie woorden: We are RTL. Daarachter schuilt een drievoudige missie: divertir, informer et rassembler, vrij vertaald: entertainen, informeren en verbinden. Om dit te bereiken heeft Collard drie, jawel, strategische prioriteiten bepaald: investeren in lokale content, het boosten van de RTL-merken en het versnellen van de digitalisering van het bedrijf.

“Ondanks de moeilijke economische context investeren wij in 2023. Dat is een heel belangrijk signaal en het bewijs dat het menens is om onze doelstellingen te realiseren”, aldus Collard. “Uiteraard beheren wij RTL België als een goede huisvader en zullen ook wij er alles aan doen om de kosteninflatie onder controle te houden. Maar het is onze ambitie marktleiderschap te claimen op alle fronten waar we actief zijn: tv, radio en digitaal.”

Lokale content als speerpunt

De nieuwe CEO werd aangesteld in juni 2022 en implementeerde in september een nieuwe strategie én een nieuwe organisatiestructuur. Het maken van content rond nieuws, amusement en sport krijgt daarbij alle focus, net als het versnellen van de digitale transformatie. Als CEO leidt Collard zelf de contentactiviteiten. “Content is het kloppend hart van onze onderneming”, legt Collard uit. “Het is mijn verantwoordelijkheid om al onze getalenteerde experten te laten samenwerken zodat al onze content op al onze platformen beschikbaar wordt.”

Lokale content, al dan niet gemaakt in coproductie, krijgt daarbij de prioriteit. In Franstalig België voelen ze immers de hete adem van streamingdiensten én Franse zenders in hun nek. “Lokale content zal ons onderscheiden van concurrenten en brengt een hele kettingreactie op gang. Deze content maak je immers met lokaal talent en valt samen met sterke, lokale marketing. Zo bouw je een emotionele band op met je kijkers en luisteraars, wat gepaard gaat met betere kijk- en luistercijfers en uiteindelijk hopelijk ook met groeiende advertentie-inkomsten.”

Digitaal transformeren

RTL Play krijgt in zowel het contentplan als binnen de digitale transformatie een speciale plek. “Ons streamingplatform moet de nummer één worden in Franstalig België.” Niet alleen zal er exclusieve content voor het platform gemaakt worden, maar ook wordt er extra geïnvesteerd in de technologie en marketing van RTL Play. “En uiteraard moet het platform bijdragen aan de groei van digitale advertentie-inkomsten.”

Het digitaliseren van het advertentiemodel staat ook hoog op het prioriteitenlijstje, zeker nu spelers als Netflix en Disney zich als potentiële concurrent ontpoppen. “Net als DPG Media willen we de weg inslaan van addressable en non-skippable advertising”, aldus Collard. “Maar uiteindelijk zal het toch de content zijn die kijkers en adverteerders moet kunnen overtuigen op onze digitale platformen.”

Gevraagd of Collard stress krijgt van al deze ambities, is het antwoord non. “De sfeer is goed. We are RTL. Dat is niet zomaar een zin, dat is wie we zijn. Fantastisch toch?”

Guillaume Collard

(38), CEO RTL België