MAGAZINES

entertainment journalistiek

op de eerste rij

Bijna een halve eeuw na het verschijnen van de eerste Story zijn entertainment-magazines nog altijd spraakmakend en vitaal. Ook online is showbizz-nieuws een publiekstrekker van formaat. Waar komt die aantrekkingskracht vandaan?

Guido den Aantrekker

(56), creative director entertainment-magazines België & Nederland

Uitgeverij VNU (later Sanoma) overhandigde het eerste nummer van weekblad Story op 1 februari 1974 aan Berend Boudewijn, destijds de populairste tv-quizmaster. Het was het eerste showbizzblad van Nederland, en er werd luidruchtig getoost op de verwachte topoplage van 150.000 exemplaren. “Het werden er, binnen een maand, een half miljoen... per week”, zegt Guido den Aantrekker, creative director entertainmentmagazines België & Nederland. “Het fenomeen entertainmentjournalistiek was geboren.”

In dat jaar was er groeiende belangstelling voor het persoonlijke wel en wee van geliefde bekendheden als Mies Bouwman, André van Duin en de nog maar 6-jarige kroonprins Willem-Alexander. “Sterren van radio, tv en film werden menselijk omdat ze vertelden over de liefdes, drama’s en andere gebeurtenissen in hun leven”, vertelt Den Aantrekker.

Sabine Kok

(37), online manager Story, Veronica Superguide en Totaal TV

Wisselwerking

Ruim tien jaar later, op 19 november 1984, zag in Vlaanderen Dag Allemaal het levenslicht. Nog een weekblad gevuld met human interest, zoals journalistiek met de focus op de privélevens van beroemdheden werd genoemd. Het tijdschrift groeide spoedig uit tot het grootste van Vlaanderen, en is dat nog steeds.

Beide DPG Media-titels zijn anno 2023 nog even spraakmakend en vitaal. Natuurlijk: de imposante oplages van weleer zijn grotendeels verplaatst naar de diverse digitale vertakkingen van de entertainmentmerken in België en Nederland, zoals Veronica Superguide, Primo, TV Familie en de Vlaamse Story.

Den Aantrekker: “Binnen News City, het journalistieke hart van DPG Media in Antwerpen, is de laatste jaren veel energie gestoken in samenwerking tussen HLN.be en het domein showbizz & magazines. Dat biedt een rijke keuze aan plus-stukken van de hand van de beste nieuwsjagers van de krant, bladen en online. Terwijl de weekbladen lezers steeds meer het verhaal achter het verhaal vertellen en voor een rustmoment in onze jachtige maatschappij zorgen, vullen digitale platformen de
dynamische vraag naar het laatste nieuws in.”

Andries Kumpen

(29), coördinator nieuwsanalyse HLN.be

Bereik en conversies

Als online manager van Story, Veronica Superguide en Totaal TV in Hoofddorp weet Sabine Kok als geen ander wat goed scoort. “Bezoekers van bijvoorbeeld Story.nl zijn niet alleen geïnteresseerd in actueel nieuws over André Hazes, de familie Meiland en Marco Borsato, maar ook in achtergrondverhalen over wat wij evergreens noemen, zoals Ron Brandsteder en Robert ten Brink. Artikelen over die laatste twee stonden in 2022 in de top vijf van meest gelezen artikelen op Story.nl, terwijl er niet echt een nieuwsurgentie was. De groeiende interesse in bekendheden vervullen wij niet alleen online maar ook via onze sociale media, nieuwsbrieven en push-notificaties, die we recentelijk allemaal visueel hebben vernieuwd.”

De entertainmentmagazines bereiken per week 2,1 miljoen lezers in België en bijna 1 miljoen lezers in Nederland.

Bij News City in Antwerpen is Andries Kumpen coördinator nieuwsanalyse. Vanuit die job weet hij exact welke topics en invalshoeken op HLN.be journalistieke impact opleveren. “In 2022 was showbizzcontent op HLN.be goed voor 17 procent van het artikelbereik, 15 procent van het video­bereik en 12 procent van het totale aantal conversies. We zaten front row bij Belgische en Britse royalty-events, en deelden mooie en ook tragische momenten uit het leven van bekende Vlamingen.”

De afdeling Content Performance monitort minutieus wat elk artikel online oplevert in bereik, leestijd en conversies; showbizzonderwerpen scoren daarbij doorgaans goed. “Ook op HLN.be zit ’m dat niet altijd in urgent entertainmentnieuws. Zo leverden de ex-playmates die een boekje opendeden over de overleden Playboy-legende Hugh Hefner, en een lichaamstaalexpert die Amber Heard en Johnny Depp fysiek duidde tijdens hun beruchte rechtszaak, het afgelopen jaar een hoog bereik en veel nieuwe abonnees op.”