Isabelle Cheyns

Mezza

“Een gouden randje

rond het weekend”

De weekendmagazines bij HLN (Nina) en AD en de Nederlandse regiokranten (Mezza) vormen een vast ritueel voor anderhalf miljoen lezers. De magazines werden in 2021 goed gelezen en hoog gewaardeerd. Mezza werd bovendien volledig vernieuwd. Chefs Isabelle Cheyns (Nina) en Sara van Gorp (Mezza) over de kracht van hun titels.

7,2

1,5

Isabelle Cheyns (48)

chef Nina sinds 2020. Daarvoor was ze redactiecoördinator bij Goed Gevoel en Nina.be.

“De kracht van Nina zit ’m in de positiviteit. Er is al genoeg donkerte in de wereld, door de pandemie en het harde nieuws. Daarom brengen wij onze verhalen op een positieve manier. Wekelijks bereiken wij ruim 500.000 lezers, die ons magazine waarderen met rapportcijfer 7,2. Wij zien onze rol als aanvullend op het harde nieuws, sportnieuws en regionale nieuws in de gewone krant. Wij willen zorgen voor een gouden randje rond het weekend. Door mooie, leuke verhalen te brengen en pagina’s vol tips over mode en beauty.

Zo is Nina de ultieme ontspanning en inspiratiebron voor de lezers. Die rol proberen wij heel bewust te vervullen. Week na week denken we met een klein ervaren team na over de invulling van de cover, maken we moodboards en bouwen we verder aan het thema. In november maakten we bijvoorbeeld nog een nummer met rasoptimisten. Bekende Vlamingen (BV’s) die ondanks de nodige bagage, zoals verlies en ziekte, toch heel positief in het leven staan. Dat was juist heel leuk om te lezen tijdens de donkere dagen.

En dan is het heus niet zo dat we alléén maar goed nieuws brengen. Als er een roze olifant in de kamer staat, dan zullen we die zeker niet uit de weg gaan. Maar ook daar gaan we respectvol mee om. En wij merken dat we daardoor veel Bekende Vlamingen in Nina krijgen. De bekendheden weten dat wij een fijn medium zijn om mee te werken en doen graag hun verhaal bij ons.

We maken er voor hen ook een totaalervaring van: naast het interview, waarvoor we uitgebreid de tijd nemen, ook een fotoshoot en een video, waarbij we de make-up en styling verzorgen. Dat vinden zij leuk en zo zorgen we ook voor echte eye candy in het blad. Mooi beeld waar je blij van wordt. En als we dan positieve reacties krijgen van de lezers (‘Echt super, het was weer wegdromen, deze Nina’), dan is dat natuurlijk fantastisch.”

Sara van Gorp

7,8

Minuten

in mezza

Sara van Gorp (48)

chef Mezza sinds 2020. Daarvoor was ze creative director bij Sanoma en hoofdredacteur Kek Mama.

“Mezza is hét magazine voor een goed weekend. Dat is ook niet voor niets onze ondertitel. Wij willen dat je er een goed humeur van krijgt. Een magazine zit op de huid van de tijd, maar gaat niet in op de hardcore waan van de dag. Ons doel is dat mensen na het lezen van Mezza drie dingen willen doorvertellen aan een ander. Dat kan een geestige opmerking van een bekende Nederlander zijn, een goede boekentip of een verfrissend inzicht.

Maar het is zeker niet zo dat we alleen maar met een roze bril naar de wereld kijken. In Mezza staan ook verhalen die schuren. Zoals de productie ‘Kind uit de Kast’, die we onlangs maakten. Met prachtige foto’s van een oudere dame met een boomlange dochter, een transvrouw. Of verhalen die je raken. Zoals de column van muzikant Jan Rot, die vorig jaar hoorde dat hij terminaal ziek is. Daar mag je best een traan om laten.

Dit blad maken we voor bijna 1 miljoen abonnees. Dat is natuurlijk gigantisch veel. En dat is een heel brede groep. Daarom zorgen wij in die 48 pagina’s die we hebben voor zo veel mogelijk diversiteit. En gaan we elke keer weer op zoek naar de juiste balans. Zien we dat er veel vrouwen in staan? Dan zorgen we voor meer mannen. Veel 60-plussers? Dan zetten we er een jonkie bij.

In maart 2021 gingen we van acht verschillende titels over op één naam: Mezza. Met nieuwe rubrieken, een gewijzigde vormgeving en aangepaste tone of voice. Uit recent onderzoek onder abonnees blijkt dat Mezza beter wordt gelezen en hoger gewaardeerd. Het rapportcijfer is van 7,5 in 2018 gestegen naar 7,8 en de leestijd van 33 naar 37 minuten. Mensen mailen ons om te zeggen: ‘Jullie maken mijn weekend nóg leuker’. Dat zie ik als een groot compliment. Natuurlijk krijgen we ook weleens boze berichten. Ook daar ben ik blij mee: een magazine moet je wel raken. We hoeven geen allemansvriend te zijn.”

Magazines