Zeppe & Zikki

De toekomst:

Generation Stronger

Onder de noemer Generation Stronger zet DPG Media al jaren de kracht van de eigen merken in om kinderen en jongeren sterker te maken. Niet alleen via eigen goede doelen, maar ook door externe initiatieven (financieel) te ondersteunen. Voor een krachtige volgende generatie.

Rode neuzendag

Op Rode Neuzen Dag zamelt Vlaanderen jaarlijks via allerlei acties geld in voor projecten die jongeren fysiek, sociaal en mentaal krachtiger maken. Dat is hard nodig in deze tijd: veel jongeren voelen zich tijdens de coronacrisis ongelukkig, ze ervaren meer stress en angsten en missen het echte contact.

Die projecten draaien vooral op scholen en leerkrachten spelen hier een cruciale rol in. Om hen te ondersteunen, gaat de opbrengst van 2021 (ruim 3 miljoen euro) naar een Rode Neuzen Academy. Dit opleidingsprogramma biedt leraren allerlei handvatten om het welzijn van hun scholieren te verbeteren, van workshops op maat tot handige lespakketten zodat jongeren hun hart durven te luchten.

De Rode Neuzen Dag bestaat sinds 2015 en is een initiatief van VTM, Qmusic, HLN en Belfius.

Kinderboekenweek

DPG Media vindt het belangrijk om het leesplezier bij kinderen te vergroten. Dat gebeurt al met merken als Donald Duck, Zo Zit Dat en Tina. In 2021 is in Nederland ook een partnerschap van start gegaan met Stichting CPNB (Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek). Deze stichting heeft hetzelfde doel.

Samen trekken DPG Media en CPNB op om de jonge generatie aan het lezen te krijgen en het plezier te vergroten. Bijkomend voordeel: kinderen die goed en graag lezen kunnen zich beter redden in een wereld waar veel informatie op hen afkomt.

Onder de samenwerking vallen ook de Kinderboeken­week en de Kinderjury, waarin kinderen elk jaar het beste kinderboek kiezen. DPG Media heeft volop ideeën om de Kinderboekenweek de komende jaren nog groter, leuker en inspirerender te maken.

Zeppe & Zikki

Zebra Zeppe en schildpad Zikki maken kinderen bewust van de gevaren in het verkeer. De behoedzame zebra en de hyperactieve schildpad gaan samen op pad en proberen op straat risicovolle situaties op een originele manier te omzeilen.

Achter de humoristische filmpjes schuilt een serieuze boodschap: let op jezelf en op de anderen in het verkeer. De makers kiezen er bewust voor om niet belerend te zijn, zodat de boodschap beter aankomt bij zowel jonge kinderen als hun ouders. Want ouders moeten het juiste voorbeeld geven.

Zeppe & Zikki is een initiatief van VTM dat tot stand kwam in samenwerking met de Vlaamse overheid. De poppen zijn niet alleen op tv te zien, maar spelen ook de hoofdrol in landelijke veiligheidscampagnes en in een lesprogramma over verkeersveiligheid.

Kindergeluk

Gelijke kansen voor alle kinderen en een beetje geluk brengen: DPG Media helpt kinderen en jongeren uit gezinnen die het niet breed hebben. Dat gebeurt door steun te geven aan de Belgische Koninklijke Vereniging Kindergeluk, een vereniging zonder winstoogmerk (vzw).

Doel is om deze kinderen op weg te helpen naar een betere toekomst, hun leefomstandigheden te verbeteren en ze gewoon even een leuke tijd te bezorgen. Kindergeluk richt zich op kinderen uit sociaal zwakkere gezinnen, die vaak opgroeien in armoede, en kinderen en jongeren met gezondheidsproblemen of leerstoornissen. De opbrengsten gaan onder meer naar dagcentra en gezinsbegeleiding. DPG Media ondersteunt Kindergeluk financieel en organisatorisch.