De groei van prijsvergelijker Mijnenergie.be

“In vijf minuutjes kun je geld besparen”

De energiemarkt beleefde afgelopen jaar turbulente tijden. Daarmee werd Mijnenergie.be relevanter dan ooit. De samenwerking binnen DPG Media helpt sterk bij de groei van de prijsvergelijker.

Kristof de Paepe

businessmanager Mijnenergie.be sinds 2019.

178.112 mensen hielp Mijnenergie.be in 2021 aan een beter energiecontract. Dat is 18 procent meer dan een jaar eerder. “Hoge energieprijzen, leveranciers die over de kop gingen: het deed de interesse voor onze site enorm toenemen en heeft ons een boost gegeven”, aldus businessmanager Kristof De Paepe.

De prijsvergelijker werd opgericht in 2007 door Bertrand Rochez en in het voorjaar van 2018 overgenomen door DPG Media. “We hebben een mooi traject afgelegd”, zegt De Paepe. “Vanaf het moment dat DPG Media is ingestapt, is de omzet zeer fors gegroeid. We hebben in enkele jaren een aardig marktaandeel behaald op de markt van prijsvergelijkers.”

De cijfers spreken voor zich. In 2018 telde Mijnenergie.be 100.000 bezoekers per maand. De integratie in DPG Media gaf de site vleugels. Afgelopen jaar ging het bezoekersaantal naar 186.000 en werden er via de site 178.112 contracten afgesloten. In 2019 waren dat er nog 109.000.

“Vanaf het moment dat DPG Media is ingestapt, is de omzet zeer fors gegroeid”

Campagnes

De Paepe hoeft niet lang na te denken over een verklaring voor de groei. “Door onze aanwezigheid op de platforms van DPG Media, die een groot publiek bereiken, zijn we erin geslaagd veel mensen bewust te maken van de mogelijkheden om geld uit te sparen. We hebben bijvoorbeeld op VTM en Qmusic campagnes lopen. De nadruk in de boodschap ligt telkens op het besparingspotentieel. Dat slaat aan. De mensen raken zo overtuigd dat ze iets kunnen en moeten doen aan hun contract.”

“Zo hebben we voorbeelden gecreëerd die toelichten waarom mensen zijn overgestapt. Bijvoorbeeld iemand die zegt: ‘Ik heb mijn moeder geholpen, dat was vijf minuten werk en ze spaart nu zoveel euro uit’. Of iemand die zegt: ‘Kevin De Bruyne verdient zoveel euro per minuut, in vijf minuutjes kun je ook geld verdienen door over te stappen naar een andere leverancier’. Zodra we in de media verschijnen, zien we een groei.”

Een tevreden klant keert doorgaans terug. Dat gaat voor Mijnenergie.be niet op en dat is ook niet nodig. “Een beter contract afsluiten en dan een maand later weer op onze site gaan kijken of het nog goedkoper kan? Nee, dat is geen goed idee. Als je overstapt, betaal je ook een soort abonnementskost, en die ben je dan wel kwijt. Dus het devies is: stap in, geniet van de kortingen dankzij Mijnenergie.be en na een jaar kun je weer de oefening maken. Onze klanten zijn tevreden en laten dat weten. Op sociale media verwijzen ze regelmatig naar Mijnenergie.be.”

Energiecontracten

in 2021 afgesloten via Mijnenergie.be (18% meer dan in 2020)

1.747.609

vergelijkingen

gemaakt op de site in 2021

Supermarkt

Met wat zin voor overdrijving zou je kunnen zeggen dat Mijnenergie.be eigenlijk een supermarkt van gas en stroom is. Elke dag opnieuw immers vergelijkt de site de prijzen van alle leveranciers. Zoals een supermarkt ook naar de concurrenten kijkt en de laagste prijzen garandeert, zo stelt Mijnenergie.be de scherpste tarieven op de energiemarkt voor.

“Onze prijzen zijn altijd up-to-date, omdat we dagelijks tarieven en promoties in de gaten houden.” Zoals een supermarkt? De Paepe lacht. “Daar lijkt het wel wat op. Alleen: een supermarkt verkoopt ook producten, wij doen enkel aan vergelijken. Als iemand wil intekenen, doet die dat nog altijd bij de leverancier zelf en niet bij ons. Hoe wij dan geld verdienen? Als een bezoeker van de site via de link ingaat op een verkoopaanbod, krijgen wij van de leverancier een commissie.”

De bezoekers van de site hebben een breed profiel: van 18 tot 98 jaar. Als bezoeker krijg je een aanbod op basis van de informatie die je geeft over je woonplaats, huidige verbruik en type meter en de vraag of er zonnepanelen aanwezig zijn. Op basis daarvan wordt een berekening gemaakt. “Veel mensen liggen momenteel wakker van de energieprijzen. Vergelijken helpt om te besparen: tussen de goedkopere en de duurdere contracten zit vaak honderden euro’s verschil.”

Overtuigen

Door de energiecrisis was 2021 een voorspoedig jaar en Kristof De Paepe gelooft dat verdere groei mogelijk is. Het komt er op aan meer mensen te overtuigen naar Mijnenergie.be te surfen en een vergelijking te maken.

Toch doet nog lang niet iedereen dat. Daar zijn veel mogelijke verklaringen voor. De Paepe: “Bijvoorbeeld onzekerheid, twijfel en onwetendheid. De angst om zonder elektriciteit te vallen. Er zijn nog altijd mensen die denken dat ze dat risico lopen als ze van leverancier veranderen, hoewel het in realiteit niet kan. We hebben wel gezien dat in de lockdown heel wat mensen de weg gevonden hebben naar een vergelijker. Ze zaten thuis, hadden tijd en de fysieke verkopers mochten niet aan de deur komen. Bovendien waren in het begin van de coronacrisis, in tegenstelling tot nu, de energieprijzen laag. Ook op zulke momenten gaan mensen op zoek naar interessante aanbiedingen.”

Online services